חפש בבלוג זה

יום שבת, 27 באוגוסט 2011

שילוב גוגל דוקס לפעילות כתיבה בלמידת שפה זרה - המלצות

בעקבות המחקר שערכנו, ולקראת שנה"ל הקרובה, ברצוני לפרוס את מתווה פעילויות הכתיבה המתוכננות על ידי, בצורה של המלצות / מסקנות. סבורני כי יישומן יוביל ליעילות גבוהה בביצוע המשימות כמו גם יתרון פדגוגי מהותי.
ראשית, יש לעסוק בפן הטכני של תשתית הפעילות עצמה. הפעילות מצריכה פתיחת חשבון ג'י-מייל לכל אחד מהתלמידים. אני ממליץ להחזיק ברשותכם את שם המשתמש והסיסמה של התלמידים. במידה וכבר יש לתלמיד/ה חשבון, כדאי שיפתח חשבון ייעודי ללמידה בבית הספר. המלצה זו תמנע מכם את העיסוק בתירוץ החדש שפשה במקומותינו: "שכחתי את הסיסמה".
המחקר(Lin & Kelsey, 2009) מוצא שמתן האפשרות לעריכה הדדית יוצר בשלב ראשון רתיעה והתנגדות אצל תלמידים. גם במחקר אותו ערכנו, חלק מהתלמידים התקשו לעמוד בדרישות המשימה. בנוסף, העדר המסגרת הברורה והעדר ניסיון בכתיבה שיתופית מקוונת גרמו להם "להתאבן" ולא לבצע את ההוראות כלל. אני ממליץ ליצור עקומת למידה בה יחשפו הילדים באופן לא מאיים לתפקידים השונים אותם הם יכולים לבצע במשימת הכתיבה. מספר רעיונות יכולים לשמש ביצירת העקומה הזו:

  • בפעילויות הכתיבה הראשונות מומלץ לצמצם את רשימת הנושאים לכתיבה ואת אורך הטקסט.
  • כדאי להגדיר תפקידים לכל אחד משותפי הכתיבה. לדוגמה: במשימה ראשונה אחד התלמידים יכתוב והשני יהיה אחראי רק לתיקונים בממד הדקדוקי. לאחר מכן ניתן להחליף תפקידים. כך, יחשפו התלמידים בצורה מבוקרת למגוון אפשרויות ההשפעה ההדדית העומדות בפניהן.
  • הלמידה השיתופית היא תוצר של תהליך וכדאי להקדיש זמן בכיתה להסבר ושיחה על קשיים פסיכולוגיים שהתלמידים נתקלים בהם על מנת להסיר חסמים.

לסיכום אומר את מה שנאמר בסיכומו של המחקר אותו ערכנו, יש ישיבות מכרעת להיכרותנו את התלמידים וליכולת שלנו להתגמש בהתאם לצרכים ואירועים המתרחשים בכיתה. הדינמיקה שנוצרת במרחב המקוון שונה ולעתים סותרת את צורת העבודה ואת הכרותינו עם הילדים והכיתה. עלינו להיות רגישים ולספק מענה לתופעות שעולות על מנת להגיע ליעילות לימודית גבוהה.
אני ממליץ לקרוא את הבסיס התיאורטי למחקר ואת מסקנותיו על מנת שכל מי שמנסה ליישם תהליכים אלו בלמידה יוכל לעצב את צורת העבודה המתאימה לו ולתלמידיו.  

1.      Lin, H., & Kelsey, K. D. (2009). Building a Networked Environment in Wikis: The Evolving Phases of Collaborative Learning in a Wikibook Project.Journal of Educational Computing Research, 40(2), 145-169. Retrieved on May 18th, 2011 from EBSCOhost.

אין תגובות: